Spire - Gro

 

To uger om året, er Lunden i gang med jord, spirer og forårs fornemmelser i tema ugerne; SPIRE OG GRO. Forældre og børn forberedes på aktiviteter og ture gennem visuel forberedelse og skriftlige opslag inden ugernes begyndelse, så man også hjemme kan snakke og de kommende aktiviteter og samtidig blive nysgerrig på det nye læringsrum.

Opslag ser således ud;

FORÅRET ER PÅ VEJ – April 2015.

Så er det blevet tid til spire-gro-ugerne. Den vil i år ligge i uge 17 og 18. Vi vil i disse uger sætte fokus på legepladsen som uderum og dens forskønnelse. Omdrejningspunktet for ugerne vil være læring om naturen, spiselige planter og blomster, men vi vil også igen i år have fokus på vores sanser (høre-, føle-, lugte-, smags- og synssansen).

Vi vil plante og så frø, der som en helhed vil kunne stimulere alle fem sanser. Vi ønsker i den anledning, at hvert barn medbringer en plante. Vi har på forhånd valgt de planter ud, som vi skal bruge, og der vil hænge en planteliste i henholdsvis vuggestuen og børnehaven, som I skal skrive jer på.

Alle børn skal medbringe en plante mandag den 20. april.

Udover at plante og så, vil der være turdag for alle stuerne i løbet af ugerne - se yderligere information på de enkelte stuer. 

På stuerne hænger der lister, hvor I skal skrive på, hvilken plante, blomst eller frø I tager med, på den måde kommer der ikke for mange af den samme slags.

Når I skriver jer på listen over, hvilken blomst/plante jeres barn får med, er der følgende ting, vi gerne vil have, at I overvejer:

  • At I får forskellige blomster/planter med (så hvis der er mange, der har taget krydderurter med, så vælg noget andet).
  • At den blomst/plante, som I tager med, gerne må være stimulerende for sanserne:
  • Forslag til lugtesansen, følesansen, synssansen og smagssansen:

Timian, rosmarin, oregano, ananas salvie, koriander, tallerkensmækkere, mynte, basilikum, purløg, brøndkarse, ramsløg, bredbladet persille, solsikke, chokoladeblomst, jordbær.

Derudover ønsker vi os frø til at så, i vores højbede:)

  • Forslag:

Ærter, gulerødder, rødbeder, radiser, tallerken smækkere, bredbladet persille m.m.

Med venlig hilsen, Personalet – Forår 2015

Derudover forberedes børnene på de enkelte stuer, så aktiviteterne er synlige og lysten og interessen på at prøve noget nyt stiger.

 

Temaet som planlægges som en del af årsplanen, giver en rød tråd gennem projektet samt tid og fordybelse til børnene, når de voksnes opgaver og pædagogiske tiltag er planlagt på forhånd.

se nedestående eksempel:

Spire-gro uge 17-18 – 20-30 April 2015

Plan til personalet – Børnehaven

Gøres klar uge 15-16 :

  • Skilte med børnenes billeder gøres klar. (Printes i pas format og limes på træpindene)
  • Træ bakker ligges klar på stuerne til planeterne. (Ligger på Bøgenes depot)
  • Tur til skoven for at samle bark til karse træstubbe. (Stuens turdag)
  • Mælke kartoner gemmer og skylles
  • Vælge en ”spire gro sang til fredags samlingerne – øve denne! –find gerne konkreter til sangen.”

Farvekoder:

Rød: Kastanjestuen

Blå: Poppelstuen

Grøn: Bøgestuen

Mandag den 20. april

Stuerne tager imod planter og stiller dem på bakker på stuen. Planterne skal blive stående på stuen indtil de plantes ud på legepladsen. Hver plante får et skilt i med et billede af børnene, så de kan se hvilke plante de har med.

En på stuen er ansvarlig for at planterne bliver vandet. (Bøgestuen: Lene J., Kastaniestuen: Lene O. Poppelstuen: Julie)

Kastanjestuen tager på tur i skoven med halvdelen af børnene. Vi leder efter forårstegn: Bøgeblade, birkeblade, anemoner og skovsyre m.m. Der hentes ramsløg til storgruppens ramsløgsproduktion.

Den anden halvdel bliver hjemme og finder billeder af tegn på forår, som de skal finde i skoven næste dag. Billederne printes, klippes og sættes på plancher.

Bøgestuen vasker og maler mælkekartoner.

Poppelstuen vasker og maler mælkekartoner.

Tirsdag den 21. april

Kastanjestuen tager på tur i skoven med halvdelen af børnene. Vi leder efter forårstegn: Bøgeblade, birkeblade, anemoner og skovsyre m.m. Der hentes ramsløg til storgruppens ramsløgsproduktion.

Den anden halvdel bliver hjemme og finder billeder af tegn på forår, som de skal finde i skoven næste dag. Billederne printes, klippes og sættes på plancher.

Poppelstuen tager på tur i skoven med halvdelen af børnene. Vi leder efter forårstegn: Bøgeblade, birkeblade, anemoner og skovsyre m.m. Der hentes ramsløg til storgruppens ramsløgsproduktion.

Den anden halvdel bliver hjemme og finder billeder af tegn på forår, som de skal finde i skoven næste dag. Billederne printes, klippes og sættes på plancher.

Bøgestuen tager på tur i skoven med halvdelen af børnene. Vi leder efter forårstegn: Bøgeblade, birkeblade, anemoner og skovsyre m.m. Der hentes ramsløg til storgruppens ramsløgsproduktion.

Den anden halvdel bliver hjemme og finder billeder af tegn på forår, som de skal finde i skoven næste dag. Billederne printes, klippes og sættes på plancher.

 

Onsdag den 22. april

Kastanjestuen vasker og maler mælkekartoner.

Poppelstuen tager på tur i skoven med halvdelen af børnene. Vi leder efter forårstegn: Bøgeblade, birkeblade, anemoner og skovsyre m.m. Der hentes ramsløg til storgruppens ramsløgsproduktion.

Den anden halvdel bliver hjemme og finder billeder af tegn på forår, som de skal finde i skoven næste dag. Billederne printes, klippes og sættes på plancher.

Bøgestuen tager på tur i skoven med halvdelen af børnene. Vi leder efter forårstegn: Bøgeblade, birkeblade, anemoner og skovsyre m.m. Der hentes ramsløg til storgruppens ramsløgsproduktion.

Den anden halvdel bliver hjemme og finder billeder af tegn på forår, som de skal finde i skoven næste dag. Billederne printes, klippes og sættes på plancher.

 

Torsdag den 23. april

Tværgrupper:

Yngstegruppen: På tur til forstbotanisk have

Mellemgruppen: På tur i skoven. (Hente brændenælder og ramsløg til suppe/Fladbrød.)

Storgruppen: Laver ramsløg salt

 

Fredag den 24. april

Fredagssang hvor stuerne synger deres ”Spire-gro sange” OBS. PÅ LEGEPLADSEN

Efter er der fælles aktivitet: Vi laver brændnældesuppe/ramsløg suppe over bål.

Mandag den 27. april

Alle stuer planter deres planter ud.(Bøgestuen 9-10, Kastanjestuen 10-11 og Poppelstuen 12-13)

 

Tirsdag den 28. april

Kastanjestuen laver fladbrød over bål.

Vuggestuen kommer med et par børn fra hver stue og er med.

Poppelstuen limer bark på deres barkstammer og sår karse.

Bøgestuen limer bark på deres barkstammer og sår karse.

 

Onsdag den 29. april

Poppelstuen laver fladbrød over bål.

Bøgestuen laver fladbrød over bål.

Kastanjestuen limer bark på deres barkstammer og sår karse.

 

Torsdag den 30. maj

Tværgrupper:

Yngstegruppen: Planlægger selv dagen.

Mellemgruppen: På tur til forstbotanisk have

Storegruppen: På tur til botanisk have

 

Fredag den 1. maj

Børnehaven er lukket.